Sveika,
pakalbam apie pinigus?
Turiu vieną mintį, kurią sunku iki galo paaiškinti. Paprastai ji skamba taip: nori augti? Turi investuoti. Tik realybėje šiek tiek sudėtingiau.
Investuoti ką? Ir į ką?
Pirma – savo tikėjimą. Jei pati abejoji ir netiki, ir nedegi savo idėja – bus problemų. Tai pirma investavimo pakopa. Esu mačiusi daug žmonių idėjos pradžios stadijoje, į kitą lygį pereina tie, kurie duotų ranką už savo idėją nukirsti. Kita gera metafora – vestuvės. Ar susituoktum su savo idėja? Ar pažadėtum būti kartu ir skausme, ir varge?
Jei taip, ateina laikas investuoti toliau. Dabar tai tavo laikas. Esame testavimo stadijoje. Keliaujam į parodas, muges, pitchinam parduotuvėms, draugų draugams bare, kalbam su potencialiais klientais. Darom viską, kad tik mūsų idėją pamatytų ir išmėgintų skirtingi žmonės – ar jų akys užsižiebia? Tai yra stadija, kurioje sprendžiame ar idėja gera. Jei tu sukūrei tikrai kokybišką produktą, jam atsiras vietos ir žmonių namuose, ir darbo kalendoriuose. Jei ne – atgal į garažą šlifuot, tobulint.
Kartu nepamirštam: Audioteka.lt įkūrėjas Aurimas 3 metus įrašinėjo audio knygas, tačiau jų niekas nepirko. Kol vieną dieną išboomino. Man 10 kartų teko išgirsti, kad rėmimo pirmam savo verslui negausiu, kol vieną žiemos vakarą Kaune išgirdau tą lemtingą taip. Emociškai atlaikyti tiek atmetimų nebuvo lengva. Mes su Aurimu abu giliai širdyje žinojome, kad mūsų produktai kokybiški, mes jais sprendėm tikrą problemą, mes jais tikėjom (ir galėjom atiduot ranką nukirsti). Tačiau kažkada kūriau internetinį žurnalą, kurio niekas neskaitė. Tiesą pasakius ir aš pati itin jo turiniu nesidomėjau. Norėjau sukurti verslą, o ne gerą projektą. Tai ir netęsiau. Turi norėt abiejų: ir krūto verslo, ir ahujieno projekto. Tau tavo pačios projektas turi būti labiausiai sexy dalykas pasaulyje.
O tada, kai jau pasitestavom – investuojam pinigų sumas. Ne pradžioje, kai niekas nematė ir negirdėjo apie mus. Pirmą web'ą gali pasidaryt vos už kelis eurus pati, o brandbook'o, kaip mano super gera marketingistė draugė sakė, kol neuždirbai pirmo milijono išvis nereikia. Užteks ir paprasto logotipo už minimalią pinigų sumą, svarbu tik pasitikrinti, ar tavo idėjos reikia pasauliui.
Dar gali būti, kad jei gailime sau geresnių batų, ir su pinigais verslui (o dar taip sunkiai uždirbtais) skirtis bus sunku. Pavyzdžiui „Ką darai, daryk gerai“ verslas ir be digital reklamos pradžioje rodė labai gerus ženklus, žmonės iš mūsų pirko. Investavom VISKĄ, ką tada uždirbom ir nusisamdėm geriausius specialistus, kad kurtų mums facebook ads ir konsultuotų kuriant digital verslą. Per tris mėnesius mūsų pardavimai išaugo nuo 3 iki 22 tūkst. Tačiau vienu kartu kai tavo idėja dar tik pradėjo rodyti gerus sveikus ženklus, išleisti tiek pinigų buvo siaubingai baisu. O ką daryti, kai baisu? Toliau eiti tuo pačiu keliu – baimė dažnai labai geras indikatorius, kad darome tą drąsų, teisingą žingsnį. Pasveikinkime ją!
Kaip Olesia Žuravliova klubo paskaitoje šią savaitę sakė – turi būti šiek tiek išprotėjęs. Į verslą nuolat reikia investuoti, naujinti, keisti. Tai kaip saldžiausias projektas, kurį kuri kuo tobuliau, o kai pasieki viziją, sugalvoji, kaip dar gali geriau.
Ir kai pradedi taip mąstyti, tik tada tie pinigai grįžta. Su kaupu!
Kaip manai, kur tau jau reikėtų investuoti, bet dar vis baisu? Dėl kokių priežasčių jauti prieštaringus jausmus? Drąsiai atrašyk
Esu girdėjusi gerą metaforą: stovintis vanduo pūva. Tas pats su pinigais. Mes turime sukurti nuolatinį jų judėjimą, kad išėję jie pas mus sugrįžtų